
Christoffer Strandberg sköter Deletes slamsugningsverksamhet i Sölvesborg och är en av få på bolaget som har både företags- och privatkunder. Med hjälp av spolbilen avlägsnas allt från otäcka avloppsproppar till slingrande rötter och kemikalier. Och med kameran längst fram i slangen identifierar han de våta och torra bekymmer som ska åtgärdas.

Christoffer och slamsugarbilen har bara funnits hos Delete i ett par år. De flesta andra aktörer inom sanering och renhållning i västra Blekinge hade slamsugare och Delete kände att de inte kunde konkurrera med priserna. Men när möjligheten att köpa loss en slamsugare från Hans Andersson Recycling kom, bestämde de sig för att bredda tjänsteutbudet.
Direktkontakt med kunderna
Företag och privatpersoner som behöver hjälp av spolbilen kan kontakta Christoffer direkt, utan att ta omvägen om kontoret, och han har många regelbundna uppdrag för företagskunder:
– Jag gör till exempel jobb åt Sölvesborgs hamn som behöver tömma så kallat fartygsgenererat avfall – sludge och oljehaltigt länsvatten, åt Tarkett när de ska ta hand om kemikalier och jag suger dagvattenbrunnar åt kommunen. En annan vanlig kund är fastighetsägare som vill se till att rören är rensade inför ett stambyte eller en försäljning av en fastighet, berättar Christoffer och fortsätter:
– När det gäller privata kunder handlar det ofta om att suga rent brunnar, om tröga flöden och kluckande ljud som signalerar att det är något i vägen. Och det är en stor fördel att jag har en kamera som visar vad som orsakar ett stopp. Jag slipper gissa och kunden får rätt hjälp meddetsamma.
Har bara börjat när andra slutar
Det är inte ovanligt att stoppen i rören beror på rötter som vuxit in i dem. De upptäcker man med kameran och sedan en tid kan Delete också avlägsna dem med hjälp av en rotskärare – en rotordysa som fungerar som en såg längst fram och skär bort rötterna. Om det behövs kan rören sedan ”relinas” med epoxy.
– Delete är de enda som har torrsug/kombisug här i regionen. Konkurrenterna kan bara suga vätska, vi kan ta allt! Med torrsugen suger jag upp grenar och sand till exempel. Nyligen fick vi i uppdrag av Skanska att torrsuga mittremsan på E22 på en sträcka med mycket timmerbilstrafik. De tappar grenar som kan slå rot och bli störande växtlighet. Och så kan sugen användas för att sanera olja och diesel som kommit ut i havet. Jag hjälpte till exempel till att sanera när en bogserbåt sjönk i innerhamnen i vintras.
Satsningar i norr
Inom Delete Sverige finns det även sugbilar i Domsjö/Husum – som har två kombibilar och nyligen investerat 4,3 miljoner i en ”supersugbil”för att stärka åtagandet i Örnsköldsvik – och i Umeå. Ett nytt avtal med Umeå stad ger Delete uppdraget att tömma alla rensbrunnar och hela kommunens ledningsnät.
TEXT: Lotta Bojeby
FOTO: Serny Pernebjer
