Tillbaka
Tillbaka
Översikt
Artiklar
Bilder
Videor
magasin
Artiklar
Bilder
Industrisanering
Infrastruktur
Kvalitet Miljö Arbetsmiljö
Personporträtt
Säkerhet
Sprängsotning
VD har ordet
Videor
Youtube
Rasmus på väg ut på jobb - Delete Skellefteå
2019-10-18
Envisheten tog honom tillbaka till jobbet
Lisa Magnusson sprängsotning Delete
2019-08-26
En titt i verksamheten & verkligheten
2019-05-24
Mathias Selg, platschef Sprängsotning, efter besöket i Indonesien: ”Det är den största pannan jag sotat.”
Tobias Blomquist affärsutvecklare
2019-04-26
Möt Tobias Blomquist, affärsutvecklare Delete
Slussen i förändring Skanska och Delete
2018-12-28
Krönika: Vi blir starkare inom tjänster till infrastruktursektorn
Glada miner på operatörsutbildningen Delete Sölvesborg
2018-12-28
Rustar upp för framtiden med intern operatörsutbildning
Anton Nordmark Delete
2018-07-13
Anton hjärta Delete = en hållbar relation?
Varning sprängsotning pågår Delete
2018-07-13
Deletes säkerhetsarbete
2018-07-13
Metsä Groups bioproduktfabrik – en föregångare inom hållbar bioekonomi
Slussen Stockholm Delete
2018-07-13
Ett hållbart Delete
Sprängsotarna Adam och Dana förbereder i verkstaden - Delete
2018-01-31
Riddare med rätt sprängteknik
Säkerhetsövning med Delete
2017-09-14
Tänk efter före! Ett tips som alltid håller tycker Robin Strandberg, Deletes säkerhetsteam
Asbest
2017-09-14
Ökända skadliga ämnen
Connecta med Delete
2017-09-14
Connect direkt!
True och Olsan diskuterar planeringen på AAK
2017-09-14
Helhetsblick och lösningsfokus gav Olsan ansvarsfylld roll
Delete på AAK
2017-09-14
Krönika: Vi utvecklar Delete och vårt erbjudande till kunderna.
Vi gör det ingen annan vill göra Delete
2017-04-13
Vi gör det jobb som ingen annan vill göra
Domsjö Fabriker
2017-04-13
Säkert Domsjö
Mikael Amlert
2017-04-13
Säkerhet börjar hos dig själv
Varningstext Sprängsotning pågår Delete
2017-04-13
Säkerhet i fokus för Delete
Delete rekryterar ny personal
2016-10-04
Speed-dating – nytt grepp i samband med rekrytering
Rivning Delete
2016-10-04
Mångfald gör oss starkare både som bolag och samhälle
Mek med sugbilen Delete
2016-09-26
Att växa ett bolag – Martin Ljungström Capacent AB
Kentha Holmgren Delete
2016-09-23
Livet på Delete – Kentha Holmgren
Metsä Fibre bioproduktfabrik Finland
2016-03-23
Ny bioproduktfabrik byggs i Finland
Varningstext Sprängsotning pågår Delete
2016-03-23
Snart i mål med certifieringen!
Deletes Nikolas Ruotsalainen blickar ut över Koverhar
2016-03-23
Väl planerat är hälften gjort.
Sugbil, sweepvac, Delete
2016-03-23
Vi tittar på sugbilen – “superbilen”
Delete banderoll
2016-03-23
Vårt mål är att hjälpa kunderna att bli effektivare
Åke och Henke Delete vakuumsuger på en vind
2016-03-18
Artikelserie: Delete-hjältarna som gör nytta i det tysta
Liam Habbershaw arbetsledare på rivning Umeå Delete
2016-03-17
Möt arbetsledare Liam Habbershaw – rivning Umeå
Per Magnusson platschef industrisanering Göteborg
2015-11-12
Möt platschef Per Magnusson – industrisanering Göteborg
Åsa Backman platschef på Delete i Gävle
2015-11-12
Kvinna och platschef i en manlig bransch
Mathias Selg, platschef Sprängsotning i möte i Sölvesborg.
2015-11-12
Bang! och askan är väck
Information om behandling vid skada högtrycksspolning
2015-11-10
När det som inte får hända händer
Arbete pågår - Delete
2015-11-10
Vi bygger grunderna i ett starkt Delete
Bilning i sodapanna - Delete
2015-04-27
Välkommen till vårt första e-magasin!
Rensning av brunn - Delete
2015-04-26
Redo att rycka ut – i vått och torrt
Industrisanering på Domsjö fabriker
2015-04-25
Möt platschef Tobias Blomquist – Domsjö Fabriker
Stopplanering på Neste Oil
2015-04-24
Storstopp i megamått
Deletes mobila vattenrening
2015-04-23
Dumma frågor ger smarta lösningar
Rivning på Metsä Board i Husum
2015-04-20
Fokus på kvalitet, miljö och arbetsmiljö
2018-12-28
Delete e-magasin #9
2018-07-09
Delete e-magazin #8
2018-01-31
Delete E-magasin #7
2017-09-14
Delete E-magasin #6
2017-04-11
Delete E-magasin #5
2016-10-05
Delete E-magasin #4
2016-03-21
Delete E-magasin #3
2015-11-12
Delete E-magasin #2
2015-04-20
Delete E-magasin

Envisheten tog honom tillbaka till jobbet

En kastvind räckte för att olyckan skulle vara framme rejält. Lastbilshytten totalkvaddades och Rasmus Ölund hamnade på sjukhus. Men trots ett brutet bäcken och tre veckor på sjukhus var han på jobbet efter halva sjukskrivningen.

– Jag ville tillbaka och börja arbeta, säger han.

Artiklar
Publicerad 2019-10-18

Nästan tomma chipsskålar står på bordet i fikarummet. De plus grillen utanför vittnar om att det varit något slags partaj i Deletes lokaler i Skellefteå.

Jo, vi åt middag tillsammans för några dagar sedan, säger Patrik Stenman, platschef.

Gemenskapen på arbetsplatsen är stor och gemytligheten märks tydligt när snacket går vid kaffeautomaten. Rasmus Ölund och Kenth Holmgren slår sig ner vid bordet. Rasmus har jobbat som industrisanerare i ett och ett halvt år, men redan efter sex månader hade det kunnat sluta riktigt illa. Han var på väg tillbaka från ett utfört jobb tillsammans med en kollega som körde lastbilen.

– Oftast är vi ensamma i bilarna, men den här gången var vi två, säger han.

Rasmus satt med sin telefon och hörde sin arbetskompis skrika till. Nästa minnesbild är att han ligger fastklämd utan att kunna röra sig. Bilen hade blåst av vägen ner i ett dike och förarhytten var totalkvaddad. Kollegan lyckades ta sig ut genom framrutan, men var så chockad att han inte fick ordning på sin telefon. Rasmus fick tala om för honom att ringa 112.

Jag hade tryckts mot sängen bakom mig och mina ben satt fast. Vi försökte bryta loss dem, men det gick inte. Jag satt också fast vid bröstkorgen och vi skar bort ludd från sängen så att jag kunde andas bättre, berättar Rasmus.

 

Rasmus Ölund operatör Delete

FAKTA:
Namn: Rasmus Ölund
Ålder: 23 år
Bor: Furugrund utanför Skellefteå.
Gör: Industrisanerare och spolbilsoperatör.
Roligaste jobbet jag gjort: Nya jobb – dem jag inte gjort förut och nöjda kunder. Det finns ingen bättre respons.

När räddningstjänsten kom tog det två timmar för dem att få ut Rasmus. Väl inne i ambulansen åkte han 50 meter till en helikopter som sedan tog honom till Umeå universitetssjukhus. En resa på 20 minuter.

Patrik fick ett telefonsamtal från en medarbetare om att Rasmus och hans kollega kört av vägen, men förstod inte allvaret.

– Jag ringde direkt till Rasmus men hans arbetskompis svarade. Jag kände mig helt hjälplös och kunde inte göra något. Jag fick olika besked hela tiden. Ena minuten var Rasmus död, andra minuten var han glad. Det blev för mycket för mig och jag reagerade med att bli helt lugn.

Samma kväll åkte Patrik till olycksplatsen och kunde konstatera att det inte fanns mycket kvar att rädda av lastbilen.

Förmodligen fick de en kastvind. Det var tur i oturen att bilen landade mot en stor jordbank, för bakom den fanns ett stup med en bäck nedanför. Det här är ett exempel på hur dåligt det kan gå. Krishantering och hjärt- och lungräddning kan vi träna, men inte inför att något sådant här ska hända.

Det visade sig att Rasmus fått blåmärken på lungorna, ett bäcken som gått av och en fraktur mellan sista ryggkotan och svanskotan. Från olycksdagen den 27 september 2018 sjukskrevs han i sex månader framåt.

Jag låg i två, tre veckor på sjukhus och det blev mycket internetshopping. Det fanns ju inget annat att sysselsätta sig med, säger Rasmus.

Efter tre månader hade han fått nog av att gå hemma. I mellandagarna ringde han Patrik och sa att han var less på att vara ledig.

Jag var så rastlös och hade ingenting att göra. Jag ville tillbaka till arbetet och började jobba heltid på en gång. Till en början kände jag av bäckenet och ändan domnade bort. Jag fick ångra mig när jag kom hem på kvällarna, för då hade jag ont. Jag kan fortfarande känna av bäckenet och ryggen ibland.

Kenth, som är arbetskompis till Rasmus, menar att det krävs ett speciellt psyke för att platsa som industrisanerare.

Man måste vara en tjurskalle och gilla utmaningar. Men att inte belasta kroppen fel är en utmaning. Har du fel vinkel på ryggen orkar du inte, men med rätt arbetsställning kan du stå en hel dag.

Det är inte första gången Rasmus varit otursdrabbad. Med två års mellanrum verkar olyckorna komma.

Först bröt jag ansiktet och lårbenet när jag körde cross. Sedan bröt jag fotlederna, också när jag körde cross. Nu kan jag inte köra längre. Fotlederna klarar inte vibrationerna.

Intresset för lastbilar kommer från farfar och pappa. När han var sjuk från skolan som liten fick han hänga med pappa nio timmar om dagen ute på vägarna.

Jag valde mellan att bli mekaniker eller köra lastbil. Jag provade först mekaniker, men det var så tråkigt så då började jag köra lastbil åt kommunen. De hade också slambilar och jag fick upp ögonen för det. Det var något mer än att bara köra fram och tillbaka. Det är roligast att göra saker, säger Rasmus.

Ingen dag är egentligen den andra lik. Det kan vara planerat jobb att hämta in spillolja eller fixa ett kök där det blivit stopp i avlopp. Ibland kommer veckovis planerade jobb från till exempel Stena.

– Det är alltid kul att jobba tillsammans med någon och göra sådant jag aldrig gjort förr. Nya saker är roligast.

Patrik imponerades av Rasmus när han började jobba för Delete.

Han lärde sig så himla snabbt och tog för sig i arbetet. Efter en månad var det som om han inte gjort annat.

Kanske hänger det ihop med rastlösheten och den där tjurskallen.

– Det är lika bra att göra saker själv, då vet man att det blir gjort och det blir bra, säger Rasmus.

 

TEXT: JOHANNA LINDQVIST
FOTO: MALIN GRÖNBORG

Rasmus på väg ut på jobb - Delete Skellefteå

Besök vår hemsida på www.delete.se