Att växa ett bolag
Att växa ett bolag är alltid en utmaning. Oftast en positiv utmaning som ger de anställda möjligheter att utvecklas kompetensmässigt och att arbeta på olika ställen. Delete har valt en strategi som innebär att man vill växa både genom att köpa andra bolag med rätt kompetens och branscherfarenhet och genom att växa den verksamhet som redan finns. Man brukar kalla det sista organisk tillväxt.
Vare sig tillväxten är genom att köpa bolag eller organisk så ställer det krav på att Delete är rätt partner för sina kunder, att personalen trivs och att man samordnar verksamheten.
Jag har uppdraget att se till att dessa krav tas omhand i integreringen av Demcom Demolition i Delete. Praktiskt drivs arbetet i två olika integrationsteam, ett med fokus på organisation & HR och ett annat med fokus på Ekonomi&System. Exempel på aktiviteter kopplade till kraven som drivs i integrationsteamen och i linjeorganisationen är:
• Den bästa partnern:
o Tillse att Delete har rätt kompetens. Bland annat söks erfarna medarbetare – Projektchef till Stockholm, Business Controller, Arbetsledare och Yrkesarbetare. Personer som ska komplettera företaget så att det kan fortsätta växa.
o Säkerställa att kundundersökningar görs i samband med avslutat projekt och att tala om för kunderna, t.ex genom detta magasin, vad Delete kan, vill och ska göra. En nöjd kund är den bästa säljaren.
• Personalens trivsel:
o Ständigt påminna och diskutera vikten av SKA, Skydd-Kvalitet-Attityd, detta för att det är det viktigaste. Ta hand om din kollega.
o Utbilda arbetsledningen i ledarskap, ekonomi och juridik så att de kan styra projekten på ett ännu bättre sätt än idag. Allt för en lugnare och mer harmonisk vardag för alla.
• Samordna verksamheten:
o Se över hur tider rapporteras och vilka resurser som används i projekten. Detta då ledning och ägare vill se hur det går månad för månad. Kan tyckas petigt men för ledning och ägare är det centralt eftersom de många gånger inte kan följaverksamheten på annat sätt.
o Se över kalkylering och få en samsyn kring marginaler, metoder och hur Delete bäst ska visa kunderna att företaget är den bästa rivningspartnern.
Naturligtvis gör Delete mycket mer än ovan och många är involverade i integrationsarbetet. Det sista är något företaget har lärt sig från de tidigare förvärv som gjorts. Människor ska involveras, gemensamma projekt prioriteras och informella träffar ordnas. Aktiviteter som skapar förutsättningar för ett Delete, ett Delete där fokus är på vad som åstadkoms tillsammans.
Har du frågor och synpunkter på integrationen mellan Delete och Demcom, eller andra integrationsfrågor, hör gärna av dig till mig. Detta då mitt jobb är att hitta de problem och möjligheter som finns för att integrationsarbetet ska lyckas.
Med vänlig hälsning
Martin Ljungström
Capacent AB