
Farväl Koverhar
På dryga två år har hela stålverket med alla byggnader försvunnit från landskapet. Tusentals ton apparatur och skrotmetall från verket har skeppats från Koverhar ut i världen och allt som har kunnat återvinnas har återvunnits.
Deletes projekt Koverhar 2015–2017 slutfördes under midsommarveckan.
När den sista medarbetaren lämnade den före detta stålverksmiljön har det gått dryga två år sedan den första rivningsåtgärden utfördes. Inom denna tidsram har de öde fabriksbyggnaderna och apparaturen, som efter stålverkets konkurs lämnats för att rosta sönder, helt försvunnit. På deras plats finns nu endast ett plant fält.
En del av Koverhar fortsätter dock sin verksamhet – åtminstone indirekt.
”Vi letade efter nya användningsområden för så många fungerande maskiner och maskindelar som möjligt. Flera större maskiner fick ett nytt hem på stålverk eller andra produktionsanläggningar i Finland, Mellanamerika, Centraleuropa och Nordafrika”, säger verksamhetsområdeschef Nikolas Ruotsalainen från Deletes rivningstjänst.
Ett projekt utan like
Det handlar om ett omfattande arbete och en väldigt sällsynt företeelse: Delete köpte ett helt stålverk för att riva ned det till grunden.
Dryga 30 av de närmare 50 byggnaderna på området revs ned till grunden enligt avtal och merparten av materialen gick till återvinning. ”Att förvärva ett helt stålverk för rivning är ett unikt projekt i Finland – och sannolikt även i världsomfattande skala”, berättar Raimo Lehtimaa, kollega till Nikolas.
Merparten av materialen kunde säljas vidare för återanvändning. Förutsättningen för detta var att hitta de rätta köparna, kunskap om stålbranschen, affärsförmåga och kunskap om olika kulturer.
Allt eftersom affärerna genomfördes transporterades maskiner i containrar, som bulk och med ro-ro från hamnarna i Koverhar och Hangö vidare till sina slutstationer runtom i världen.
Förutom fungerande och hela maskiner och maskindelar sorterades även råjärn och olika typer av stålmaterial för återvinning. Delvis handlade det om konstruktioner från de rivna byggnaderna, delvis stålrester från slaggfältet. ”Köparna kommer att tillverka nytt stål av dessa material”, säger Lehtimaa. Utöver diverse stål- och metalldelar och enorma apparater såldes även verkets övriga lösa egendom i sin helhet. November 2015 hölls en auktion och loppmarknad där bl.a. varor från fabriksområdets matsal såldes. ”Försäljningen gick bra och människorna köpte allt från lokomotiv och sittpallar till industriella borrmaskiner och kaffekoppar”, säger Lehtimaa med ett skratt.
Säker rivning
Vid rivningen av stålverket utgjorde även både miljö- och säkerhetsaspekterna en viktig delfaktor, något som krävde förutseende och omsorgsfull planering. Nikolas Ruotsalainen anser att det inte finns många aktörer inom affärsområdet som skulle ha klarat arbetet: ”Delete är det enda företaget i Finland som kan genomföra ett så krävande rivningsarbete som detta på ett miljövänligt sätt.”
Avlägsnandet av skadliga ämnen som asbest och olika kemikalier genomfördes enligt strikta planer.
”Skadliga ämnen avlägsnades under arbetets lopp på olika ställen på fabriksområdet. Först samlades materialen upp på ett skyddat ställe och transporterades sedan i större laster till behöriga mottagningsstationer”, säger Lehtimaa.
Konstruktionerna revs och materialen sorterades med grävmaskiner av olika storlekar med lång bom, skärbrännare samt sorteringsgripar och -magneter. Fabrikens skorsten och masugnens fundament sprängdes ned. När det pågår flera arbetsfaser och -uppgifter samtidigt framstår säkerheten som ett av de centralaste delområdena i projektet.
”Underentreprenörerna fick en grundlig utbildning i arbetsmiljö och säkerhet. Som hjälpmedel användes den virtuella introduktionen som skräddarsytts för det aktuella projektet innan arbetet inleddes”, säger Ruotsalainen.
Även det faktum att det under de dryga två åren inte registrerades ett enda arbetsolycksfall är ett bevis på att man satsade på säkerheten.

Koverhars sista stunder
– rivningsarbeten på det cirka 100 hektar stora fabriksområdet pågick i dryga två år
– under det intensivaste skedet arbetade nästan 100 medarbetare samtidigt med projektet
– arbetet inleddes i april 2015 med rivningen av koksapparaturen
– rivningen av den första byggnaden var slutförd i maj 2015
– den första industrimaskinen skickades till Centraleuropa för att återvinnas i juni 2016
– det första aggregatet skeppades till Mellanamerika för att återvinnas i september 2016
– det sista fartyget med järnskrot lämnade hamnen i maj 2017
– totalt skeppades närmare 20 fartygslaster järnskrot under projektets lopp
– rivningen av den sista byggnaden på fabriksområdet i Koverhar var slutförd i början av juni 2017
TEXT OCH FOTO: DELETE FINLAND
Besök vår hemsida på www.delete.se
