
Peter Revay, vd på Delete i Sverige, tror på ett ledarskap där motivation står i centrum.
– Vår produkt är människor och deras kompetens. De är vår främsta tillgång. Därför är det oerhört viktigt att odla en kultur som är motiverande för medarbetarna, säger han.
Hej och välkommen till Delete! Berätta, vem är Peter Revay?
– Jag tror att mina kollegor skulle beskriva mig som en glad skit. Oftast, i alla fall. Jag har mycket energi och vill sprida positivitet. På fritiden gillar jag att umgås med nära och kära. Är även sportintresserad, framförallt ishockey, skidåkning och tennis. Brukar själv säga att jag är en sådan person som kan lite om mycket, men inte mycket om något. Jag är ingen expert, men jag är kunnig, vilket gör det lätt för mig i arbetet att röra mig i olika sammanhang. Experterna försöker jag istället knyta till mig.

Vilken sorts ledare är du?
– Jag vill att mina medarbetare ska känna sig sedda och att varje person i möjligaste mån ska få arbeta med det han eller hon tycker är kul. Jag vill lära mig vad som driver varje individ och för att göra det behöver jag vara ute bland medarbetarna. Genom stimulans håller du medarbetarna motiverade och engagerade. Ett sätt är att ge möjligheter och utrymme för att vara entreprenör inom bolagets egna väggar. Det är också så intraprenörskap skapas. Intraprenörskap är positivt för företagsklimatet, vilket i sin tur ger bättre lönsamhet som man sen kan återinvestera i företagskulturen. Jag är övertygad om att ett sådant här arbetssätt är vinnande. Och vinnarkultur är något jag gillar. Som företag ska du erbjuda den produkt eller tjänst du vet att du är eller kan bli bäst på. Och då behöver du också veta hur och vad du ska göra för att nå dit. Kombinationen av det motiverande kulturarbetet och målet att bli bäst, det är det som över tid gör ett välmående företag.
Hur tycker du att en bra chef ska vara, och vad förväntar du dig av dina medarbetare?
– I min värld finns det inga chefer, bara ledare. En bra ledaregenskap är att vara en god lyssnare snarare än talare. Det är jätteviktigt att man som medarbetare får konstruktiv kritik och feedback. Jag tycker att alla ska få göra misstag, bara man lär sig av dem.Sen förväntar jag mig att alla är med och tycker till så vi tillsammans kan skapa en motiverande arbetsplats. Då kan vi göra en plan för hur vi blir den absolut bästa och mest attraktiva arbetsgivaren. Vi måste hjälpas åt, annars blir det inte bättre. Jag förväntar mig också, speciellt med tanke på vad vi arbetar med, att man tar säkerheten på allvar. Vi måste arbeta förebyggande, göra observationer och liknande för att få en säkrare arbetsplats. Alla ska komma hem oskadade efter en dag på jobbet.
Vad är viktigt för att du ska trivas på jobbet? Eller/och vad tror du är framgångsfaktorerna för en attraktiv arbetsplats?
– Positiva, glada, utvecklande och engagerade medarbetare, som gör det kul för mig och kollegorna att komma till jobbet varje dag. Det är viktigt. Du spenderar stora delar av din tid på arbetsplatsen och därför bör den vara stimulerande. Saker som ordning och reda så att vi har en trevlig, fräsch och inspirerande omgivning, spelar också roll. För att nå dit måste alla hjälpas åt.
Delete – hur skulle du kortfattat beskriva företaget?
– Väldigt hög, teknisk kunskap. Jag attraheras av Deletes framåtanda. Det finns en stor kunskap bland medarbetarna och en genuin möjlighet att bli och förbli bäst inom sin nisch.
Är det något specifikt du känner att du vill göra/ändra/arbeta med på Delete? Dina första prioriterade arbetsuppgifter.
– Vi ska se till att vi bygger branschens bästa motivationsprogram. Det finns en del att göra för att få Delete att hamna i varje medarbetares hjärta. En av mina främsta uppgifter är att se till att våra ledare är engagerade och motiverade, så att de i sin tur kan engagera och motivera sina medarbetare. Det är inget jag kan göra själv. För att lyckas måste vi göra detta tillsammans. Vi drar igång lite aktiviteter nu, bland annat ledarskapsutveckling Deleaders och #deletegames. Med hjälp av pulsmätningar kommer vi att följa upp hur våra insatser uppfattas. Sen ska vi också säkerställa att vi är bäst på de tjänster vi marknadsför.

Peters tidigare arbetsliv: De senaste 3 åren som VD på Tunga Lyft – Sveriges starkaste företag – som tillhandahåller tjänster inom lyft, montage och transport. Tidigare erfarenhet inom industriellt underhåll samt driftstjänster mot industrin som VD på MaintPartner där han var i cirka 5 år. Har även arbetat som affärsområdeschef på One Nordic.