Tillbaka
Tillbaka
Översikt
Artiklar
Bilder
Videor
magasin
Artiklar
Betongreparationer
Bilder
Hållbarhet
Industrisanering
Infrastruktur
Kvalitet Miljö Arbetsmiljö
Personporträtt
Rivning
Säkerhet
Spårservice
Sprängsotning
VD har ordet
Videor
Youtube
Högtrycksspolning sodapanna - Delete
2019-03-19
Robotar rengör sodapannan snabbt och miljösäkert
Hiedenranta
2019-02-22
Gamla fönster blir växthus som lyser upp stadsdelen Hiedanranta
Sebastian Virtanen Delete Sölvesborg
2019-02-07
Europas högtrycksspecialister finns hos Delete
Slussen i förändring Skanska och Delete
2018-12-28
Krönika: Vi blir starkare inom tjänster till infrastruktursektorn
Glada miner på operatörsutbildningen Delete Sölvesborg
2018-12-28
Rustar upp för framtiden med intern operatörsutbildning
W-tech Waterjet en del av Delete
2018-12-28
Londonviadukten – ett av många infrastrukturprojekt i regionen
2018-12-28
Spårservice – på nattligt uppdrag
Henrik Lindh W-tech Delete
2018-12-28
Henrik Lindh, platschef Spårservice och sanering – ”Utrymme för egna beslut är viktigt för mig!”
Slussen Stockholm Delete
2018-12-28
Stora utmaningar för ett snabbt växande Stockholm
Olympiastadion Helsingfors Delete
2018-12-28
Unik renovering av Olympiastadion – ett samarbete mellan många olika aktörer.
Johnny Olofsson Regionchef Norr Rivning
2018-07-13
River sin egen hembygd
Anton Nordmark Delete
2018-07-13
Anton hjärta Delete = en hållbar relation?
Fartyg blir kuliss på paintballplan - Delete
2018-07-13
Skrotningsdömt vrak blev dragplåster på paintball-plan
Skanska Slussen Brett Pilkington Hållbarhetschef
2018-07-13
Brett Pilkington vill skapa en arbetsmiljö där alla tar hand om varandra
Varning sprängsotning pågår Delete
2018-07-13
Deletes säkerhetsarbete
Delete SkipUp
2018-07-13
Delete SkipUp
2018-07-13
Metsä Groups bioproduktfabrik – en föregångare inom hållbar bioekonomi
Slussen Stockholm Delete
2018-07-13
Ett hållbart Delete
Rivning Sergelhuset Stockholm Delete
2018-05-26
Sergelhuset – bildspel
Vy över gasklockan - Delete
2018-01-31
Västra Götaland – en av landets mest dynamiska regioner
Åke Rehbinder platschef industrisanering Göteborg
2018-01-31
Platschef med ny bild av industrisanering
Sprängsotarna Adam och Dana förbereder i verkstaden - Delete
2018-01-31
Riddare med rätt sprängteknik
Välkommen till Framtiden - Delete
2018-01-31
Välkommen till Framtiden
Marko i konferensrummet - Delete
2018-01-31
Marko Virtanen är Deletes Oppfinnar-Jocke
Rivningen av Slussen Delete
2018-01-29
Delete i Göteborg – ökad närvaro och signaturprojekt
Säkerhetsövning med Delete
2017-09-14
Tänk efter före! Ett tips som alltid håller tycker Robin Strandberg, Deletes säkerhetsteam
Mika Myntti Platschef Delete på SEB-huset
2017-09-14
Mika Myntti, platschef: ”Lite adrenalin är bara hälsosamt”
Rivning av Koverhar stålfabrik
2017-09-14
Farväl Koverhar
Asbest
2017-09-14
Ökända skadliga ämnen
Connecta med Delete
2017-09-14
Connect direkt!
True och Olsan diskuterar planeringen på AAK
2017-09-14
Helhetsblick och lösningsfokus gav Olsan ansvarsfylld roll
Delete på AAK
2017-09-14
Krönika: Vi utvecklar Delete och vårt erbjudande till kunderna.
Vi gör det ingen annan vill göra Delete
2017-04-13
Vi gör det jobb som ingen annan vill göra
Domsjö Fabriker
2017-04-13
Säkert Domsjö
Mikael Amlert
2017-04-13
Säkerhet börjar hos dig själv
Varningstext Sprängsotning pågår Delete
2017-04-13
Säkerhet i fokus för Delete
Lars-Gunnar Almryd VD Delete
2017-04-13
Lars-Gunnar Almryd – ny VD på Delete i Sverige
Johannes Stenberg Waste Design Delete
2017-04-13
Waste – återvunnet rivningsmaterial blir inredningsdesign
Rivning Gasklockan
2017-04-13
Gasklockan – demonteringen
Delete rekryterar ny personal
2016-10-04
Speed-dating – nytt grepp i samband med rekrytering
Rivning Delete
2016-10-04
Mångfald gör oss starkare både som bolag och samhälle
Barsebäck fotograf: Felix Gerlach
2016-10-03
Startskottet för avvecklingen av kärnkraft i Sverige
Rivningen av Slussen Delete
2016-10-03
Nya Slussen tar form: Ett prestigeuppdrag där logistiken är den största utmaningen
Affären mellan Delete och Demcom blev klar under sommaren 2016.
2016-09-28
Avancerad tungrivning och ljusa framtidsutsikter för tidigare vd:n
Christer fäster slangen på hetvattentvätten Delete Sölvesborg
2016-09-27
Möt Christer: Ikon, förebild och värdefull medarbetare
Mek med sugbilen Delete
2016-09-26
Att växa ett bolag – Martin Ljungström Capacent AB
Pär Larsson Delete rivning
2016-09-26
Pär Larsson vill skapa en arbetsplats med stor mångfald
Kentha Holmgren Delete
2016-09-23
Livet på Delete – Kentha Holmgren
Stora kabelhärvor har tagits ut i samband med lättrivningen i Älvsjö Stockholm Delete
2016-03-23
Kontors- och industribebyggelse byter skepnad
Delete Ställningsmontage i Umeå
2016-03-23
Han tar ställning till nya höjder
Metsä Fibre bioproduktfabrik Finland
2016-03-23
Ny bioproduktfabrik byggs i Finland
Varningstext Sprängsotning pågår Delete
2016-03-23
Snart i mål med certifieringen!
Deletes Nikolas Ruotsalainen blickar ut över Koverhar
2016-03-23
Väl planerat är hälften gjort.
Sugbil, sweepvac, Delete
2016-03-23
Vi tittar på sugbilen – “superbilen”
Delete banderoll
2016-03-23
Vårt mål är att hjälpa kunderna att bli effektivare
Åke och Henke Delete vakuumsuger på en vind
2016-03-18
Artikelserie: Delete-hjältarna som gör nytta i det tysta
Liam Habbershaw arbetsledare på rivning Umeå Delete
2016-03-17
Möt arbetsledare Liam Habbershaw – rivning Umeå
Per Magnusson platschef industrisanering Göteborg
2015-11-12
Möt platschef Per Magnusson – industrisanering Göteborg
Arbetsledare Michael Johansson tillsammans med Petri Virtanen och strålskyddare Alexandra.
2015-11-12
Ett stycke svensk industrihistoria går i graven.
Delete sorterar rivningsmassor på SSAB Luleå
2015-11-12
Bildspel – rivning på SSAB Luleå
Deletes höjdrivare vid släcktornet på SSAB i Luleå
2015-11-12
Säkerheten främst när gamla släcktornet ska rivas.
Åsa Backman platschef på Delete i Gävle
2015-11-12
Kvinna och platschef i en manlig bransch
Mathias Selg, platschef Sprängsotning i möte i Sölvesborg.
2015-11-12
Bang! och askan är väck
Information om behandling vid skada högtrycksspolning
2015-11-10
När det som inte får hända händer
Arbete pågår - Delete
2015-11-10
Vi bygger grunderna i ett starkt Delete
Bilning i sodapanna - Delete
2015-04-27
Välkommen till vårt första e-magasin!
Rensning av brunn - Delete
2015-04-26
Redo att rycka ut – i vått och torrt
Industrisanering på Domsjö fabriker
2015-04-25
Möt platschef Tobias Blomquist – Domsjö Fabriker
Stopplanering på Neste Oil
2015-04-24
Storstopp i megamått
Deletes mobila vattenrening
2015-04-23
Dumma frågor ger smarta lösningar
Skorstenen på Oriketos avfallsförbränning ska snart rivas
2015-04-22
Nedräkningen för skorstenen har redan börjat.
Rivning på Metsä Board i Husum
2015-04-20
Fokus på kvalitet, miljö och arbetsmiljö
2018-12-28
Delete e-magasin #9
2018-07-09
Delete e-magazin #8
2018-01-31
Delete E-magasin #7
2017-09-14
Delete E-magasin #6
2017-04-11
Delete E-magasin #5
2016-10-05
Delete E-magasin #4
2016-03-21
Delete E-magasin #3
2015-11-12
Delete E-magasin #2
2015-04-20
Delete E-magasin

Spårservice - på nattligt uppdrag

Monstret står startklar på rälsen. Det är mitt i natten och den tiden på dygnet då gänget på Spårservice är som mest aktiva. Monstret är ”smeknamnet” på den spårgående lastbil som är specialbyggd för uppdraget. I natt att utföra ballastbyte på sträckan mellan Sätra och Bredäng. Vi tränger oss in i styrhytten, stämningen är uppsluppen, fyra pigga nattarbetare makar på sig och hejar glatt. Vagnen börjar rulla. Time to go to work!

Artiklar
Publicerad 2018-12-28

Henrik Lindh, platschef för Spårservice, har arbetat med Spårservice sedan 2006. Han tillhörde tidigare saneringsavdelningen som bestod av några sugbilar som mestadels var ute på diverse bygguppdrag och skötte bolagets interntransporter. Efterfrågan av tjänsterna ökade, så också användningsområdet. Monstret är egenutvecklad, en sug-enhet på dryga 27 ton, anpassad för att passa till diverse arbeten längs med spårområdet.

– Kurt Eriksson, tidigare platschef på företaget, är upphovsman till det vi idag kallar SL-sugen. Han hade kontakt med banproduktion och fick frågan om vi ville vara med vid makadambyte längs med spåren. Det skulle bli för krångligt att suga med en vanlig sugbil så han kom på en smart idé – han byggde ihop två tågvagnar med en sugcontainer – och så var SL-sugen i drift. Den arbetar idag huvudsakligen i tunnelbanan med att suga makadam vid olika schaktjobb. Monstret har vi sedan utvecklat tillsammans. En vidareutveckling kan man säga, också anpassad för spårgående arbeten även utanför tunnelbanan.

Henrik Lindh Platschef Spårservice och Sanering – Utrymme för egna beslut är viktigt för mig » 

Henrik Lindh övervakar banarbetet W-tech Delete Spårservice

Spårservice har diverse uppdrag på Stockholms lokalbanor, främst åt Infranord och Strukton Rail. Dom har i huvudsak två tjänsteområden; löpande skötsel och underhåll, såsom slyröjning, spolning av dräneringsledningar och tvättning samt vakuumsugning, exempelvis vid ballastbyte, rälsbyte, slipersbyte och lövhalkebekämpning. Arbetet pågår året runt, och mestadels nattetid på trafikfri tid.

– Här på sträckan Sätra Bredäng arbetar vi tre nätter i veckan tills vi är klara. Främst för att det finns boende runtomkring och sugenheten låter en hel del. För att inte störa nattsömnen för grannarna mer än nödvändigt, förklarar Henrik och ler.

Rickard och Karim hoppar ur hytten och Jeffrey startar upp sugaggregatet. Sugslangen är upphängd i en lång bom som sticker ut framför vagnen. Det finns många små anpassningar som gjorts i utrustning under åren för att arbetet ska vara så effektivt som möjligt. I det här uppdraget ska 700 meter spår med makadam sugas. På fyra timmar hinner man ungefär 60 kubbrum, cirka 50 meter. Makadamen sugs upp, fack för fack, in i containern som sen töms precis utanför spårområdet och ballasten flyttas sen med hjälp av en lastare.

– Ballasten blir gammal. Den utsätts för erosion och bärigheten blir inte lika bra. Därför måste den bytas ut efter visst antal år. Det är det vi gör här. Spåret blir underminerat och ligger inte helt stilla. Det läggs på ny ballast så att spåret stabiliseras igen.

Spårservice har jour dygnet runt för sina kunder. Utrustningen bygger på ett modulsystem för spolning och vakuumsugning, vilket innebär att enheterna kan kombineras så att de passar varje kunds behov och anpassas för att vara så effektiv som möjligt för varje jobb. Men det gäller även att vara effektiv när det kommer till planering.

– Planering är a och o. Vårt arbete ska inte störa den dagliga logistiken, tågen ska fortfarande rulla enligt tidtabell. Det kräver mycket planering och vi arbetar i ett speciellt spårplaneringssystem. Sen är kunskap om den miljö man arbetar i viktig. Vår personal måste ha rätt utbildning och kompetens för att befinna sig och arbeta i spårmiljön. Inte minst för att det är en fråga om säkerhet, avslutar Henrik.

När Karim sugit ytterligare några fack hoppar vi ut i natten och kylan igen. Går några hundra meter längs med spåret. Säger hej då till chauffören i lastaren. Klockan är närmare halv tre och det ser ut som om några av årets första snöflingor letar sig ner från himlen. Om några timmar vaknar Stockholm och då ska spåret vara redo att köra på igen.

FAKTA SPÅRSERVICE:

Vi erbjuder följande tjänster:

  • Felavhjälpning, (ex, stopp i dagvatten, laga räcken, kantstenar, stödmurar)
  • Ban över och underbyggnad
  • Banresurser, Tågvarnare, Tillsyningsmän och skydd och säkerhetsplanering (SOS-planering)
  • Högtrycksspolning/tvättning/rörspolning
  • Skötsel/underhåll Konstbyggnationer
  • Ballastbyte/ vakuumsugning i spårmiljö
  • Rörinspektion
  • Betongreparationer i spårmiljö
Henrik Lindh
Platschef
010-48 48 497

Besök vår hemsida på www.delete.se

Alla rättigheter tillhör Delete © 2019 www.delete.se