Tillbaka
Tillbaka
Översikt
Artiklar
Betongreparationer
Bilder
Infrastruktur
Spårservice
Videor
magasin
arbetsmiljö
Artiklar
Betongreparationer
Bilder
Chefen har ordet
Delete från utsidan
Industrisanering
Infrastruktur
Kvalitet
miljö
På besök
Personporträtt
Rivning
Säkerhet
Spårservice
Sprängsotning
Ställningsmontage
Videor
Youtube
Slussen i förändring Skanska och Delete
2018-12-28
Krönika: Vi blir starkare inom tjänster till infrastruktursektorn
Glada miner på operatörsutbildningen Delete Sölvesborg
2018-12-28
Rustar upp för framtiden med intern operatörsutbildning
W-tech Waterjet en del av Delete
2018-12-28
Londonviadukten – ett av många infrastrukturprojekt i regionen
2018-12-28
Spårservice – på nattligt uppdrag
Henrik Lindh W-tech Delete
2018-12-28
Henrik Lindh, platschef Spårservice och sanering – ”Utrymme för egna beslut är viktigt för mig!”
Slussen Stockholm Delete
2018-12-28
Stora utmaningar för ett snabbt växande Stockholm
Olympiastadion Helsingfors Delete
2018-12-28
Unik renovering av Olympiastadion – ett samarbete mellan många olika aktörer.
Johnny Olofsson Regionchef Norr Rivning
2018-07-13
River sin egen hembygd
Anton Nordmark Delete
2018-07-13
Anton hjärta Delete = en hållbar relation?
Fartyg blir kuliss på paintballplan - Delete
2018-07-13
Skrotningsdömt vrak blev dragplåster på paintball-plan
Skanska Slussen Brett Pilkington Hållbarhetschef
2018-07-13
Brett Pilkington vill skapa en arbetsmiljö där alla tar hand om varandra
Varning sprängsotning pågår Delete
2018-07-13
Deletes säkerhetsarbete
Delete SkipUp
2018-07-13
Delete SkipUp
2018-07-13
Metsä Groups bioproduktfabrik – en föregångare inom hållbar bioekonomi
Slussen Stockholm Delete
2018-07-13
Ett hållbart Delete
Rivning Sergelhuset Stockholm Delete
2018-05-26
Sergelhuset – bildspel
Vy över gasklockan - Delete
2018-01-31
Västra Götaland – en av landets mest dynamiska regioner
Åke Rehbinder platschef industrisanering Göteborg
2018-01-31
Platschef med ny bild av industrisanering
Sprängsotarna Adam och Dana förbereder i verkstaden - Delete
2018-01-31
Riddare med rätt sprängteknik
Välkommen till Framtiden - Delete
2018-01-31
Välkommen till Framtiden
Marko i konferensrummet - Delete
2018-01-31
Marko Virtanen är Deletes Oppfinnar-Jocke
Rivningen av Slussen Delete
2018-01-29
Delete i Göteborg – ökad närvaro och signaturprojekt
Säkerhetsövning med Delete
2017-09-14
Tänk efter före! Ett tips som alltid håller tycker Robin Strandberg, Deletes säkerhetsteam
Mika Myntti Platschef Delete på SEB-huset
2017-09-14
Mika Myntti, platschef: ”Lite adrenalin är bara hälsosamt”
Rivning av Koverhar stålfabrik
2017-09-14
Farväl Koverhar
Asbest
2017-09-14
Ökända skadliga ämnen
Connecta med Delete
2017-09-14
Connect direkt!
True och Olsan diskuterar planeringen på AAK
2017-09-14
Helhetsblick och lösningsfokus gav Olsan ansvarsfylld roll
Delete på AAK
2017-09-14
Krönika: Vi utvecklar Delete och vårt erbjudande till kunderna.
Vi gör det ingen annan vill göra Delete
2017-04-13
Vi gör det jobb som ingen annan vill göra
Domsjö Fabriker
2017-04-13
Säkert Domsjö
Mikael Amlert
2017-04-13
Säkerhet börjar hos dig själv
Varningstext Sprängsotning pågår Delete
2017-04-13
Säkerhet i fokus för Delete
Lars-Gunnar Almryd VD Delete
2017-04-13
Lars-Gunnar Almryd – ny VD på Delete i Sverige
Johannes Stenberg Waste Design Delete
2017-04-13
Waste – återvunnet rivningsmaterial blir inredningsdesign
Rivning Gasklockan
2017-04-13
Gasklockan – demonteringen
Delete rekryterar ny personal
2016-10-04
Speed-dating – nytt grepp i samband med rekrytering
Rivning Delete
2016-10-04
Mångfald gör oss starkare både som bolag och samhälle
Barsebäck fotograf: Felix Gerlach
2016-10-03
Startskottet för avvecklingen av kärnkraft i Sverige
Rivningen av Slussen Delete
2016-10-03
Nya Slussen tar form: Ett prestigeuppdrag där logistiken är den största utmaningen
Affären mellan Delete och Demcom blev klar under sommaren 2016.
2016-09-28
Avancerad tungrivning och ljusa framtidsutsikter för tidigare vd:n
Christer fäster slangen på hetvattentvätten Delete Sölvesborg
2016-09-27
Möt Christer: Ikon, förebild och värdefull medarbetare
Mek med sugbilen Delete
2016-09-26
Att växa ett bolag – Martin Ljungström Capacent AB
Pär Larsson Delete rivning
2016-09-26
Pär Larsson vill skapa en arbetsplats med stor mångfald
Kentha Holmgren Delete
2016-09-23
Livet på Delete – Kentha Holmgren
Stora kabelhärvor har tagits ut i samband med lättrivningen i Älvsjö Stockholm Delete
2016-03-23
Kontors- och industribebyggelse byter skepnad
Delete Ställningsmontage i Umeå
2016-03-23
Han tar ställning till nya höjder
Metsä Fibre bioproduktfabrik Finland
2016-03-23
Ny bioproduktfabrik byggs i Finland
Varningstext Sprängsotning pågår Delete
2016-03-23
Snart i mål med certifieringen!
Deletes Nikolas Ruotsalainen blickar ut över Koverhar
2016-03-23
Väl planerat är hälften gjort.
Sugbil, sweepvac, Delete
2016-03-23
Vi tittar på sugbilen – “superbilen”
Delete banderoll
2016-03-23
Vårt mål är att hjälpa kunderna att bli effektivare
Åke och Henke Delete vakuumsuger på en vind
2016-03-18
Artikelserie: Delete-hjältarna som gör nytta i det tysta
Liam Habbershaw arbetsledare på rivning Umeå Delete
2016-03-17
Möt arbetsledare Liam Habbershaw – rivning Umeå
Per Magnusson platschef industrisanering Göteborg
2015-11-12
Möt platschef Per Magnusson – industrisanering Göteborg
Arbetsledare Michael Johansson tillsammans med Petri Virtanen och strålskyddare Alexandra.
2015-11-12
Ett stycke svensk industrihistoria går i graven.
Delete sorterar rivningsmassor på SSAB Luleå
2015-11-12
Bildspel – rivning på SSAB Luleå
Deletes höjdrivare vid släcktornet på SSAB i Luleå
2015-11-12
Säkerheten främst när gamla släcktornet ska rivas.
Åsa Backman platschef på Delete i Gävle
2015-11-12
Kvinna och platschef i en manlig bransch
Mathias Selg, platschef Sprängsotning i möte i Sölvesborg.
2015-11-12
Bang! och askan är väck
Information om behandling vid skada högtrycksspolning
2015-11-10
När det som inte får hända händer
Arbete pågår - Delete
2015-11-10
Vi bygger grunderna i ett starkt Delete
Bilning i sodapanna - Delete
2015-04-27
Välkommen till vårt första e-magasin!
Rensning av brunn - Delete
2015-04-26
Redo att rycka ut – i vått och torrt
Industrisanering på Domsjö fabriker
2015-04-25
Möt platschef Tobias Blomquist – Domsjö Fabriker
Stopplanering på Neste Oil
2015-04-24
Storstopp i megamått
Deletes mobila vattenrening
2015-04-23
Dumma frågor ger smarta lösningar
Skorstenen på Oriketos avfallsförbränning ska snart rivas
2015-04-22
Nedräkningen för skorstenen har redan börjat.
Rivning på Metsä Board i Husum
2015-04-20
Fokus på kvalitet, miljö och arbetsmiljö
2018-12-28
Delete e-magasin #9
2018-07-09
Delete e-magazin #8
2018-01-31
Delete E-magasin #7
2017-09-14
Delete E-magasin #6
2017-04-11
Delete E-magasin #5
2016-10-05
Delete E-magasin #4
2016-03-21
Delete E-magasin #3
2015-11-12
Delete E-magasin #2
2015-04-20
Delete E-magasin

Nya Slussen tar form: Ett prestigeuppdrag där logistiken är den största utmaningen

Efter många års diskussion är arbetet med ett av landets mest omtalade byggprojekt igång. Slutligen ska 80-åriga Slussen, ett av Stockholms främsta landmärken, rivas och byggas upp från grunden. Vi har träffat Lars-Olof Dahl, arbetsledare och Senior Advisor från Delete, och Martin Klimt, produktionschef på Skanska, för att veta mer om hur arbetet fortskrider.  

På besök
Publicerad 2016-10-03

Det är tisdagsmorgon då jag rör mig mot Stadsgården vid Slussen. Cyklister swischar snabbt förbi på tillfälliga cykelbanor medan fotgängare gör sitt bästa för att, med hjälp av informativa skyltar, undvika att bli påkörda av stressade cyklister eller bilister. Det är rörelse precis överallt. Under marken slingrar sig tunnelbanan som varje dag för 270 000 människor genom den omtalade trafikplatsen. Som om inte det räckte så tillkommer även stadsbussar och den lokala kollektivtrafiken från Nacka/Värmdö. Få platser i landet har samma genomströmning av folk som Slussen.

Väl uppe i projekt Slussens kontorslokaler, vars stora fönster ger en utmärkt uppsikt över byggarbetsplatsen nedanför, förklarar Lars-Olof Dahl att det är logistiken som är den stora utmaningen med det prestigefyllda projektet.

– Men det var värre i början när kryssningsfartygen kom in med alla turister och skyltningen inte var hundra. Lokalbefolkningen hittade inte ens till sina bussar och då blev det förstås lite strul.

Både han och Martin Klimt förklarar att det är smidigare i dag. Turisterna har visserligen fortfarande svårt att hitta, men så kunde det å andra sidan se ut även innan de första spadtagen togs för att förverkliga nya Slussen, säger Martin Klimt.

– Stockholmarna däremot vet vid det här laget att det är ett byggområde och åker inte här. Även cykeldelen fungerar mycket bättre nu.

Stockholms Stad, som finansierar hela byggnationen, ansvarar för all extern kommunikation i form av de ständigt uppdaterade skyltarna. På Södermalmstorg liksom på flera platser står servicevärdar framför avstängningar och hjälper folk som har svårt att hitta rätt. Många av de som passerar har en relation till platsen sedan generationer tillbaka och åtskilliga plockar upp kameran eller mobilen för att föreviga den historiska förvandlingen. Men några problem med obehöriga har de inte haft, säger Lars-Olof. Om man bortser från väl entusiastiska Pokémonjägare.

– Pokémon placeras ut överallt utan att de känner till att det här numera är en byggarbetsplats. En dag var det 200 personer som stod vid grinden och skulle in för att jaga ett monster. Det är ett nytt fenomen.

VISION FÖR PROJEKT SLUSSEN

Slussen ska omvandlas till en av Stockholms mest attraktiva mötesplatser med nya torg, kajer och områdets första park. Kollektivtrafiken kommer att få mer plats, precis som gående och cyklister, samtidigt som ytorna för biltrafik minskar och anpassas för att rymma dagens trafikflöden.

Nya Slussen blir en trygg och effektiv knutpunkt för alla trafikanter och en mötesplats där det unika läget mellan Saltsjön och Mälaren tas tillvara.

Informationsmaterial, broschyr och kontaktuppgifter om du har frågor om Slussens ombyggnad hittar du på Projekt Slussens hemsida.

 

Lars-Olof Dahl Delete och Martin Klimt Skanska

Lars-Olof Dahl och Martin Klimt på Skanskas projektkontor.

SKAPA EN MÖTESPLATS FÖR ALLMÄNHETEN

Stockholms Stad har efter upphandling valt Skanska som entreprenör för de två största projekten inom ombyggnaden. Det ena kontraktet, Entreprenad SN 71, gäller arbeten i anslutning till slussanläggningen med kajer – bland annat rivning, schaktning, pålning, grundläggning samt betong- och stålkonstruktioner. Det andra, Entreprenad SN 81, omfattar Slussens nya konstruktioner på Södermalm.

– Arbetet med nya Slussen är uppdelat på en massa olika entreprenader och samordningen mellan dem måste fungera så att vi hela tiden är synkade med varandra. Sedan finns det även jättemånga intressenter i det här. Det är Stockholms stad, Stockholms hamnar, privata fastighetsägare, ledningsägare och så vidare.

  • Vad är anledningen till att Slussen i sin nuvarande skepnad rivs?

– Det handlar framför allt om tre saker där regleringen av vattennivån i Mälaren är en av delarna. Det andra är att grundläggningen är för dålig. Sedan vill man också bygga en effektiv knutpunkt för kollektivtrafiken som samtidigt kan fungera som en mötesplats för allmänheten.

DRÖMPROJEKT MED HÖG ÅTERVINNINGSGRAD

Vi som regelbundet besökt den nu 80-åriga Slussen kan vittna om hur den under lång tid vittrat sönder. Samtidigt är det en klassisk plats med stor betydelse för många människor och det är just det som gör detta till ett speciellt projekt för Lars-Olof.

– Rivningstekniskt är det inte så annorlunda egentligen, det är mest en massa betong som ska härifrån på ett lugnt och sansat vis så att inte tredje man lider för mycket. Vi använder mycket sax och så lite hammare som möjligt för att minimera ljudnivån. Men platsens historia är speciell och av den anledningen är detta lite av ett drömprojekt, säger han.

För tillfället har Delete fyra medarbetare på plats och tre grävmaskiner – en 60-tonnare och två 30-tonnare. Dagen efter vi ses ska en del av det som rivits lastas upp på lastbilar för att köras ut till Västerhaninge där betongen krossas och återanvänds. Lars-Olof uppskattar att de ligger på en total återvinningsgrad på 98-99 procent.

–  Nu är hela vägen till Slussen BK1-klassad vilket gör att vi kan köra ut fullastade bilar och samtidigt få ned mängden lastbilar som kör in i staden. Även det är en fördel ur miljösynpunkt, att vi kan halvera antalet lastbilar.

  • Hur många lastbilar blir det per dygn?

– Det går stötvis. Den senaste månaden har vi bara rivit, men nu ligger massorna färdiga att tas ut. Det kommer ta ungefär två veckor att köra ut.

– Jag tror att det är totalt 5 000 kubik betong som ska köras ut i den här etappen, inflikar Martin.

 

 

Höjdrivare på Slussen Delete

ETT GOTT SAMARBETE

Så varför fick just Delete detta ärofyllda uppdrag? Prislappen hade naturligtvis betydelse, liksom den tekniska kapaciteten och erfarenheten. Enligt Martin är det även en stor fördel att Delete har kompetens att utföra både miljösanering och tungrivning.

– Det hade varit svårt att dela upp det på olika entreprenörer, det hade varken blivit billigare eller bättre, säger han och konstaterar att samarbetet har fungerat bra.

– Delete har varit med i ett tidigt skede, vilket var bra eftersom vi då kunde diskutera fram lösningar tillsammans.

Även om det finns en detaljerad rivningsplan så ändras förutsättningarna ibland. Det gäller att hela tiden ha en plan B, vara proaktiv och aldrig kompromissa med säkerheten. Klockan sju varje morgon möter Lars-Olof sina kolleger för ett morgonmöte där just säkerheten är i fokus.

– Slussen är inte en homogen konstruktion utan är uppbyggd i en massa delar. Dilfogar ligger lösa mot varandra, vilket gör rivningen mer komplex och innebär att all rivning måste ske i exakt rätt ordning. Skulle man mot all förmodan göra saker i fel ordning då kan det hända grejer. Det får bara inte ske.

Kenneth Svensson, från Arkeologikonsult som arbetar med arkeologiska undersökningar av Slussen.

Vad gömmer sig under marken? 

– Vi har hittat ruinerna efter en bebyggelse, kvarteret Ormen, med rötter från mitten av 1600-talet. Minst ett kök och något förrådsutrymme har kommit fram och vi har sett flera rumsinredningar. Det är fina byggnader med putsade väggar som varit svagt röda eller rosafärgade. Genom källmaterial ser vi att det är hyfsat välbärgade människor som bott i kvarteret, handelsmän och segelmakare.

Rivningen på Slussen Delete

 

Vad är det ni söker nu?

– Vi är ute efter den materiella kulturen. Vad de har lämnat efter sig i form av sopor, keramik och glas, för att se vad de åt till middag och sådana saker. Det är det vardagliga livet, sådant man inte kan spåra genom andra källor, vi är intresserade av. Vi grävde på Södermalmstorg 2013-2015 och då kom vi ner hela vägen till vikingatiden. Men 1600-talet är nog så spännande.

 

 

Rivningen av Slussen Delete

 

Har ni kontinuerlig kontakt med entreprenörerna som finns på plats?

– Ja. I vissa delar vet vi att det kommer dyka upp saker och då har vi reserverat tid för att hinna dokumentera innan de tar bort det. På andra ställen är det enklare schaktningar som vi följer kontinuerligt. Ibland är det kanske bara en eller två arkeologer som följer schaktningen, men är det större grävningar tar vi hit mer folk. När vi kommer tillbaks till södermalmstorgsområdet igen år 2020 behövs det kanske 15 arkeologer. Så styrkan varierar i storlek.

Finns det särskilda förhoppningar om vad ni ska finna?

– Det kan nog komma en del överraskningar i hamnområdet till exempel, med anor i medeltiden. Där kan det bli en del. Det har dock inte gjorts några förundersökningar så vi har ingen aning om huruvida det finns någonting kvar. Men det finns överhuvudtaget mycket mer bevarat och mer information att hämta ut från det här området än vi hade anat från början. Det är verkligen ett jättespännande projekt att jobba med.

 

TEXT: Patrik Wirén
FOTO: Delete

nasta-artikel

Alla rättigheter tillhör Delete © 2019 www.delete.se