Tillbaka
Tillbaka
Översikt
Artiklar
Bilder
Videor
magasin
arbetsmiljö
Artiklar
Bilder
Chefen har ordet
Delete från utsidan
Industrisanering
Kvalitet
miljö
På besök
Personporträtt
Rivning
Säkerhet
Sprängsotning
Ställningsmontage
Videor
Youtube
Johnny Olofsson Regionchef Norr Rivning
2018-07-13
River sin egen hembygd
Anton Nordmark Delete
2018-07-13
Anton hjärta Delete = en hållbar relation?
Fartyg blir kuliss på paintballplan - Delete
2018-07-13
Skrotningsdömt vrak blev dragplåster på paintball-plan
Skanska Slussen Brett Pilkington Hållbarhetschef
2018-07-13
Brett Pilkington vill skapa en arbetsmiljö där alla tar hand om varandra
Varning sprängsotning pågår Delete
2018-07-13
Deletes säkerhetsarbete
Delete SkipUp
2018-07-13
Delete SkipUp
2018-07-13
Metsä Groups bioproduktfabrik – en föregångare inom hållbar bioekonomi
Slussen Stockholm Delete
2018-07-13
Ett hållbart Delete
Rivning Sergelhuset Stockholm Delete
2018-05-26
Sergelhuset – bildspel
Vy över gasklockan - Delete
2018-01-31
Västra Götaland – en av landets mest dynamiska regioner
Åke Rehbinder platschef industrisanering Göteborg
2018-01-31
Platschef med ny bild av industrisanering
Sprängsotarna Adam och Dana förbereder i verkstaden - Delete
2018-01-31
Riddare med rätt sprängteknik
Välkommen till Framtiden - Delete
2018-01-31
Välkommen till Framtiden
Marko i konferensrummet - Delete
2018-01-31
Marko Virtanen är Deletes Oppfinnar-Jocke
Rivningen av Slussen Delete
2018-01-29
Delete i Göteborg – ökad närvaro och signaturprojekt
Säkerhetsövning med Delete
2017-09-14
Tänk efter före! Ett tips som alltid håller tycker Robin Strandberg, Deletes säkerhetsteam
Mika Myntti Platschef Delete på SEB-huset
2017-09-14
Mika Myntti, platschef: ”Lite adrenalin är bara hälsosamt”
Rivning av Koverhar stålfabrik
2017-09-14
Farväl Koverhar
Asbest
2017-09-14
Ökända skadliga ämnen
Connecta med Delete
2017-09-14
Connect direkt!
True och Olsan diskuterar planeringen på AAK
2017-09-14
Helhetsblick och lösningsfokus gav Olsan ansvarsfylld roll
Delete på AAK
2017-09-14
Krönika: Vi utvecklar Delete och vårt erbjudande till kunderna.
Vi gör det ingen annan vill göra Delete
2017-04-13
Vi gör det jobb som ingen annan vill göra
Domsjö Fabriker
2017-04-13
Säkert Domsjö
Mikael Amlert
2017-04-13
Säkerhet börjar hos dig själv
Varningstext Sprängsotning pågår Delete
2017-04-13
Säkerhet i fokus för Delete
Lars-Gunnar Almryd VD Delete
2017-04-13
Lars-Gunnar Almryd – ny VD på Delete i Sverige
Johannes Stenberg Waste Design Delete
2017-04-13
Waste – återvunnet rivningsmaterial blir inredningsdesign
Rivning Gasklockan
2017-04-13
Gasklockan – demonteringen
Delete rekryterar ny personal
2016-10-04
Speed-dating – nytt grepp i samband med rekrytering
Rivning Delete
2016-10-04
Mångfald gör oss starkare både som bolag och samhälle
Barsebäck fotograf: Felix Gerlach
2016-10-03
Startskottet för avvecklingen av kärnkraft i Sverige
Rivningen av Slussen Delete
2016-10-03
Nya Slussen tar form: Ett prestigeuppdrag där logistiken är den största utmaningen
Affären mellan Delete och Demcom blev klar under sommaren 2016.
2016-09-28
Avancerad tungrivning och ljusa framtidsutsikter för tidigare vd:n
Christer fäster slangen på hetvattentvätten Delete Sölvesborg
2016-09-27
Möt Christer: Ikon, förebild och värdefull medarbetare
Mek med sugbilen Delete
2016-09-26
Att växa ett bolag – Martin Ljungström Capacent AB
Pär Larsson Delete rivning
2016-09-26
Pär Larsson vill skapa en arbetsplats med stor mångfald
Kentha Holmgren Delete
2016-09-23
Livet på Delete – Kentha Holmgren
Stora kabelhärvor har tagits ut i samband med lättrivningen i Älvsjö Stockholm Delete
2016-03-23
Kontors- och industribebyggelse byter skepnad
Delete Ställningsmontage i Umeå
2016-03-23
Han tar ställning till nya höjder
Metsä Fibre bioproduktfabrik Finland
2016-03-23
Ny bioproduktfabrik byggs i Finland
Varningstext Sprängsotning pågår Delete
2016-03-23
Snart i mål med certifieringen!
Deletes Nikolas Ruotsalainen blickar ut över Koverhar
2016-03-23
Väl planerat är hälften gjort.
Sugbil, sweepvac, Delete
2016-03-23
Vi tittar på sugbilen – “superbilen”
Delete banderoll
2016-03-23
Vårt mål är att hjälpa kunderna att bli effektivare
Åke och Henke Delete vakuumsuger på en vind
2016-03-18
Artikelserie: Delete-hjältarna som gör nytta i det tysta
Liam Habbershaw arbetsledare på rivning Umeå Delete
2016-03-17
Möt arbetsledare Liam Habbershaw – rivning Umeå
Per Magnusson platschef industrisanering Göteborg
2015-11-12
Möt platschef Per Magnusson – industrisanering Göteborg
Arbetsledare Michael Johansson tillsammans med Petri Virtanen och strålskyddare Alexandra.
2015-11-12
Ett stycke svensk industrihistoria går i graven.
Delete sorterar rivningsmassor på SSAB Luleå
2015-11-12
Bildspel – rivning på SSAB Luleå
Deletes höjdrivare vid släcktornet på SSAB i Luleå
2015-11-12
Säkerheten främst när gamla släcktornet ska rivas.
Åsa Backman platschef på Delete i Gävle
2015-11-12
Kvinna och platschef i en manlig bransch
Mathias Selg, platschef Sprängsotning i möte i Sölvesborg.
2015-11-12
Bang! och askan är väck
Information om behandling vid skada högtrycksspolning
2015-11-10
När det som inte får hända händer
Arbete pågår - Delete
2015-11-10
Vi bygger grunderna i ett starkt Delete
Bilning i sodapanna - Delete
2015-04-27
Välkommen till vårt första e-magasin!
Rensning av brunn - Delete
2015-04-26
Redo att rycka ut – i vått och torrt
Industrisanering på Domsjö fabriker
2015-04-25
Möt platschef Tobias Blomquist – Domsjö Fabriker
Stopplanering på Neste Oil
2015-04-24
Storstopp i megamått
Deletes mobila vattenrening
2015-04-23
Dumma frågor ger smarta lösningar
Skorstenen på Oriketos avfallsförbränning ska snart rivas
2015-04-22
Nedräkningen för skorstenen har redan börjat.
Rivning på Metsä Board i Husum
2015-04-20
Fokus på kvalitet, miljö och arbetsmiljö
2018-07-09
Delete e-magazin #8
2018-01-31
Delete E-magasin #7
2017-09-14
Delete E-magasin #6
2017-04-11
Delete E-magasin #5
2016-10-05
Delete E-magasin #4
2016-03-21
Delete E-magasin #3
2015-11-12
Delete E-magasin #2
2015-04-20
Delete E-magasin
Artiklar
Publicerad 2018-07-13

Vill skapa en arbetsmiljö där alla tar hand om varandra

Brett Pilkington brinner för miljö- och arbetsmiljöfrågor både privat och på jobbet. I Slussenprojektet är han fast besluten att skapa en familjär stämning där alla känner sig välkomna och där ingen exkluderas.    

Brett Pilkington tar leende emot oss i Skankas kontorslokaler vid Slussen i Stockholm. Nedanför passerar tusentals människor via en av landets mest vältrafikerade och omtalade knutpunkter. För bara ett par dagar sedan flyttades några busshållplatser några hundra meter österut och överallt syns pendlare som ska ta sig hem till Nacka och Värmdö. Även en och annan resenär på jakt efter Finlandsfärjan letar efter den närmaste vägen till färjeterminalen.

På den här ständigt föränderliga platsen har Brett ägnat de senaste 18 månaderna i egenskap av KMA-chef med ansvar för kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

Men innan jag låter honom utveckla sina idéer kring etik, social hållbarhet och miljöarbete ber jag honom berätta sin bakgrund.

En allvarlig olycka förändrade allt

Det visar sig att han började som målare i byggbranschen hemma i Storbritannien redan som 16-åring. Det var en bransch där han fick skapa med händerna samtidigt som det gav honom möjligheten att träffa nya människor. Han gillade också rörligheten som arbetet innebar. Att tillbringa några veckor på en plats och sedan röra sig vidare till nästa projekt passade honom perfekt.

– Men vid något tillfälle bestämde jag mig för att jag inte ville jobba med kroppen resten av mitt liv och pluggade istället vidare till arbetsledare, minns han när vi tagit plats kring bordet i en glasburarna i de väl tilltagna lokalerna.

Han inledde sin nya yrkesroll på ett stort engelskt byggbolag men fick sig snart en rejäl tankeställare. En allvarlig arbetsplatsolycka fick honom att helt omvärdera sin tillvaro på byggarbetsplatserna.

– Det var en hemsk olycka där två människor faktiskt kunde ha dött. Det fick mig att börja brinna för de här frågorna och jag bestämde mig för att något sådant aldrig skulle ske igen. Inte under min översyn.

Skanska Slussen Brett Pilkington Hållbarhetschef

Hipster innan ordet blev hippt

Men det var först när han kom till Sverige 2008 som han verkligen fick möjlighet att ägna sig åt sina hjärtefrågor. Anledningen till flytten var att han i London träffade en svensk kvinna som han fick en dotter tillsammans med.

– Flytten berodde i alla fall inte på bra väder och billig öl, tillägger han med ett ironiskt skratt.

Väl på svensk mark sökte han jobb hos flera stora byggbolag – men lustigt nog inte hos just Skanska.

– Folk tyckte att Skanska var jobbiga. De, eller ”vi” ska jag väl säga numera, upplevdes som ett företag som är väldigt strikt vad gäller säkerhetsreglerna och det uppskattades inte av alla i branschen, konstaterar han.

Han lät sig påverkas av klagokören och sökte sig istället till ett annat företag där han fick titeln installationssamordnare. Han minns superhäftiga projekt men också hur han var missnöjd med arbetsmiljön. Engagemanget ledde snart till att han för första gången började jobba med KMA på allvar.

– Jag har köpt ekologiskt och närproducerat i 20 år, sedan långt innan ordet hipster började användas. Så när jag fick möjligheten att jobba med de här frågorna i min bransch kändes det verkligen rätt. Även om det ibland var ganska ensamt på den tiden.

Gamla normer har förändrats

Ända sedan han kom till Sverige har han haft ögonen på det omtalade Slussen-projektet som drivs av Stockholm stad och där Skanska har två av de största entreprenaderna. När en vän berättade att Skanska sökte en KMA-chef för just detta projekt var han inte sen att söka arbetet. Något han aldrig haft anledning att ångra.

– Nu kan jag konstatera att allt jag hört om Skanska i branschen bara är skitsnack. Alla företag har sina mantran och policys men jag har ofta känt att det bara är tomma ord på ett papper. Skanska står verkligen för sina värderingar och har ambitionen att vara branschledande. Det är jag jättestolt över, att det drivs framåt hela tiden, både vad gäller miljö och arbetsmiljö, säger han.

Med stort engagemang målar han upp en bild av både en privatperson och ett företag som har noll tolerans med beteenden som exkluderar människor. Han berättar bland annat om workshops som syftar till att alla ska känna sig välkomna, oavsett etnisk bakgrund, kön eller sexuell läggning och betonar att saker verkligen blivit bättre på senare år. Inte minst vad gäller den tidigare så närvarande sexismen.

– För 20 år sedan var det nakna kvinnor på verktygslådorna och folk tänkte inte alltid på hur de uttryckte sig. I dag har de gamla normerna förändrats, särskilt efter #metoo. Nu blickar vi framåt, säger han.

Flaggor fick människor att kommunicera

Som invandrare reagerar han starkt och instinktivt när han hör muttranden om invandrare som kommer hit och stjäl svenskarnas jobb (”Det är skitsnack, tro mig”). Han såg frustrerat hur människor som tillbringade hela dagarna tillsammans kunde sitta vid samma bord utan att ens tilltala varandra. I ett försök att få folk att kommunicera över nationsgränserna testade han ett initiativ där, den som ville, kunde sätta en flagga på hjälmen för varje språk som personen behärskade. Det räckte för att få igång samtalen. Två veckor senare började folk som tidigare inte sagt ett ord till varandra att prata med varandra.

– Det var ett effektivt sätt att bygga en inkluderande kultur. Nu vågar de också säga ifrån om någon inte jobbar säkert, säger han och tillägger att alla som arbetar här är en del av samma familj.

– Här ska alla ta hand om varandra.

 

I uppdraget ingår även att ta hand om miljön – något som Skanska tar på största allvar. När Sustainable Brand Index i oktober 2017 presenterade sin lista baserat på hur beslutfattare uppfattar att företag presterar inom områdena grönt och social hållbarhet knep företaget förstaplatsen. Men vad är då hemligheten bakom ett lyckat hållbarhetsarbete? Bretts svar kommer utan tvekan.

– Anställ människor som verkligen brinner för det. Vi har människor på företaget som verkligen driver de här frågorna och som får mycket stöd från ledningen. Vi har satt en standard som handlar om så mycket mer än vackra ord på ett papper.

Vilka är de största utmaningarna med Slussen-projektet för dig som KMA-chef?

Det är en väldigt trång arbetsplats där vi hela tiden är mycket trafik omkring oss, för att inte tala om cyklisterna. Det är mycket aktivitet och vi kämpar hela tiden med att få plats. Logistik och planering av arbetet så att det kan göras på ett säkert sätt är en stor utmaning. Jag är hela tiden rädd att det ska hända tredje person någonting kring vår arbetsplats, säger han och konstaterar att det också sker ständiga förändringar i området i takt med att projektet fortskrider.

För två veckor sedan såg det helt annorlunda ut än i dag. Det är ett långt projekt med många komplexa moment. Men det är samtidigt väldigt kul. Många som jobbar här är oerhört engagerade och har sökt sig hit just för att det är väldigt komplext. Personer som jag gillar den här utmaningen.

FAKTA MILJÖ SLUSSEN

Skanska har tagit fram en färgkarta med fyra fokusområden: energi, klimat, material och vatten. En beige färg visar att företaget följer lagar och normer medan mörkgrönt – som är den färg som företaget vill uppnå i möjligaste mån – innebär nära noll miljöpåverkan. I Slussenprojektet transporteras pålar och spånt till Södertälje hamn med järnväg och sedan till byggområdet via pråmar. Det finns också ett lager i Bro varifrån materielen transporteras med lastbilar som tankas med HVO (Hydrogenated vegetable oil). Med HVO kan utsläppen av koldioxid reduceras med upp till 88 procent, jämfört med fossil diesel.

– Just nu tittar jag på om vi kan installera solceller på bodarna. Vi försöker hela tiden hitta långsiktiga lösningar på klimatfrågan, säger Brett.

 

 

FAKTARUTA

Trafik genom Slussen per dygn:
30 000 bilister
130 000 bussresenärer
26 000 cyklister
23 000 gående
270 000 T-baneresenärer

Läs mer om Slussenprojektet på Stockholm stads hemsida www.stockholm.se/slussen 

TEXT: PATRIK WIRÉN
FOTO: DELETE

 

Alla rättigheter tillhör Delete © 2018 www.delete.se